شیشه دوجداره

تاریخچه پیدایش شیشه دوجداره                                 
                                
پس ازانقلاب صنعتی باتوجه به اهمیت زیبایی نما وتهویه مناسب ساختمان نمای ساختمان ازدوجهت مورد توجه قرار گرفت:


1- نما بعنوان حائلی بین شرایط فیزیکی و اقلیمی بیرون و داخل ساختمان

2- نما بعنوان نمایشگر زیبایی ساختمان

لذا در دنیای غرب استفاده از شیشه بعنوان عنصری مهم وغیر قابل تغییر در ساختمان مطرح ماند  ولی  نحوه ی به کارگیری آن دچار تغییرات عمده ای گردید.


اولین شیشه دوجداره درسال 1865 توسط تی.دی استتسون که خود به کار شیشه سازی مشغول بود ساخته شد.او متوجه شده بود که  ساختار قاب با دو شیشه  در طرفین می تواند اتلاف حرارتی را به میزان  قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
درسال 1942 لیبی اونزوفورد توانست سیسستم جدیدی به نام ترموپین به بازار آمریکا معرفی کند  که در این سیستم لایه هایی ازقلع ومس دور تا دورلبه شیشه را می پوشاند درنتیجه قابهای شیشه با یک خمیرسربی به هم لحیم می شدند.پس از گذشت سال ها از پیدایش تفکر شیشه های دوجداره  روشهای تولید با بکارگیری ترموپلاستیک وترموستینگ تغییرات بنیادی پیدا نمود و با توسعه ی درزگیری دوبل به موفقیت های چشمگیری دست یافت.


دوجداره کردن شیشه به صورت دستی (غیراستاندارد) یا ماشینی (استاندارد)

شیشه های دوجداره در ابتدا به صورت غیر صنعتی و با ساده ترین امکانات کارگاهی تولید می شدند. در این روش عملیات بوتیل زنی  تزریق رطوبت گیر گازآرگون  و عایق بندی  پلی سولفید  بصورت  دستی انجام  می شود که از خصوصیات لازم برخوردار نیست.
                             

  • از جمله مشکلات شیشه های دوجداره دستی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- تعریق داخل دو لایه شیشه پس از یک دوره سرما و گرما به دلیل استفاده از مواد نامرغوب (رطوبت گیر و چسب)

2- عدم چسبندگی لازم لایه های شیشه به فاصله گذار به دلیل پرس نشدن

3- ابعاد شیشه بریده شده به دلیل استفاده ازالماسه دستی حدود 3 الی 4 ملیمتر از اندازه واقعی کمتر یا بشترمی شود  که هنگام نصب شیشه مشکل اساسی ایجاد می کند.

4-عدم کیفیت لازم هنگام شستشوی شیشه  تزریق گاز و پرس نهایی

درچند دهه ی اخیر با دستیابی به تکنولوژی دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه های دوجداره بوجودآمد به طوریکه تولید این شیشه ها  توسط  ماشین آلات  با دقت و کیفیت بالا انجام می شود  و تمام  مراحل تولید توسط  برنامه ی نرم افزاری کنترل می گردد. (عملیات انتقال  برش  شستشو  عایق اولیه  تزریق رطوبت گیر  گاز آرگون و عایق ثانویه توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود.)

 

  • ازمزایای شیشه های دوجداره ماشینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- عایق حرارتی و برودتی (کاهش ضریب انتقال حرارت حدود 40 الی 50 درصد)     

2- عایق صوتی (کاهش ضریب انتقال صوت حدود 30 الی 45 درصد)  

3- جلوگیری کامل از عبور گرد و غبار 

 

  • دلیل استفاده از گاز آرگون در شیشه دوجداره :

در یک شیشه دوجداره که فاصله بین دو شیشه از هوا پر شده است  هوا بین دو شیشه جریان پیدا کرده و گرما به بالای پنجره و سرما به قسمت پایین پنجره منتقل می شود. به همین دلیل برای عایق بودن شیشه های دوجداره ابتدا بین دو لایه را با نیتروژن خشک قبل از درز گیری پر کرده  سپس گاز خنثی  را تزریق می کنند  تا از این طریق رسانایی بین دو شیشه کم شود. این گازها دارای ضریب رسانایی کم و غلظت زیاد با قدرت جابجایی کم هستند.